CONTENT AWARE STUDIES
ЕГОР КРАФТ
2018 - настоящее время
Начальная стадия исследования и проекта Content Aware Studies ставит задачу восстановления утраченных фрагментов фризов и скульптур периода классической античности с помощью искусственного интеллекта, а в частности, технологии машинного обучения. Основываясь на 3D-скане оригинальной скульптуры, алгоритм, используя тысячи 3D-сканов скульптур того же периода, генерирует трехмерные модели видео и изображения утраченных фрагментов скульптур и фризов, а также генерирует никогда не существовавшие предметы античного искусства. Спекулятивно воссозданные, некогда утраченные фрагменты материализуются из синтетических высокомолекулярных пластмасс при помощи 3D-печати и интегрируются в мраморную реплику скульптуры.

Проект противопоставляет эстетику классического античного искусства и генеративного метода, исследует автоматизацию художественного труда, новые формы материальной культуры и квази-археологию. Художник исследует возможность коллаборации с искусственным интеллектом, потенциал этой синтетической субъективности, мета-археологическую форму производства знания, этические проблемы внедрения методов компьютаци. Он поднимает вопросы о традиционном понимании идеи авторства, подлинности и производства искусства и истории. Проект Content Aware Studies инициирует масштабное международное исследование возможностей технологий ML (машинного обучения) и AI (искусственного интеллекта) в отношении искусства и современной культуры.


Егор Крафт – меж­дис­ци­пли­нар­ный ху­дож­ник и ис­сле­до­ва­тель. Ра­бо­та­ет на тер­ри­то­ри­ях ме­диа, на­у­ки, кри­ти­че­ско­го ис­сле­до­ва­ния, фи­ло­со­фии и ис­кус­ства. Егор окон­чил швед­скую шко­лу Gerlesborskolan, Мос­ков­скую шко­лу им. А. Род­чен­ко, фа­куль­те­т ме­диа-арта Вен­ской ака­де­мии изоб­ра­зи­тель­ных ис­кусств, обу­чал­ся по гран­ту в Цен­траль­ном кол­ле­дже ис­кус­ства и ди­зай­на им. Свя­то­го Мар­ти­на в Лон­доне и окон­чил по­ст­ди­плом­ную про­грам­му «Но­вая Нор­ма» в ин­сти­ту­те «Стрел­ка».

Егор при­ни­мал уча­стие в би­ен­наль­ных вы­став­ках и фе­сти­ва­лях, сре­ди ко­то­рых: Ars Electronica, Мос­ков­ская би­ен­на­ле мо­ло­до­го ис­кус­ства, Ки­ев­ская Ар­се­на­ле, Ма­ни­фе­ста 10, WRO Би­ен­на­ле Ме­ди­а­ис­кус­ства (Поль­ша), Open Codes в му­зее ZKM (Гер­ма­ния), Cyfest (США/ Рос­сия), фе­сти­валь IMPAKT (Ни­дер­лан­ды), Parallel, Vienna Contemporary (Ав­стрия), а та­к­же вы­став­ках в му­зе­ях Эр­ми­таж, МАММ, ММСИ, Га­раж, Центр Сергея Ку­рёхи­на, ПЕРММ, Тре­тья­ков­ская га­ле­рея, ЦВЗ «Ма­неж» и дру­гих. Его ви­део­ра­бо­ты были пред­став­ле­ны на меж­ду­на­род­ных фе­сти­ва­лях в Ав­стра­лии, Ве­ли­ко­бри­та­нии, Юж­ной Аме­ри­ке, Ев­ро­пе и США. Егор про­вел че­ты­ре пер­со­наль­ные вы­став­ки в Шве­ции, Рос­сии, Эс­то­нии и Бер­лине. Был но­ми­ни­ро­ван на пре­мии Ин­но­ва­ция 2017, два­жды на пре­мию Сергея Ку­рёхи­на, приз Уни­вер­си­те­та ис­кусств Лон­до­на и Pulsar Art Prize (Фра­нция). Его ра­бо­ты на­хо­дят­ся в ин­тер­на­ци­о­наль­ных пуб­лич­ных и част­ных кол­лек­ци­ях. В 2017 году был вклю­чен в спи­сок New East – 100 лю­дей, мест и про­ек­тов из Во­сточ­ной Ев­ро­пы, ока­зы­ва­ю­щих вли­я­ние на наш мир се­год­ня, по вер­сии бри­тан­ско­го жур­на­ла Calvert.


English below


The Content Aware Studies series initiates an inquiry into the possibilities AI and machine learning technologies hold, both as tools for speculative historical investigation and means of emerging aesthetic formation. The process, developed for over a year now by an artist together with a data scientist engaged in training artificial neural networks, replenishes lost fragments of sculptures and friezes of classical antiquity and generates never before existing, yet authentic objects of that era. The research examines how our custom developed AI, utilizing the largest recent advancement in computer vision and cognition, operates when trained on datasets consisting of thousands of 3D scans of classical sculptures from renowned international museum collections (i.e., British Museum, Metropolitan, National Roman Museum etc.). The algorithm generates models, which are then 3D printed in various synthetic materials, filling the voids in the eroded and damaged marble sculptures. Some of these algorithmic outputs are turned into new entirely marble sculptures uncanny in their algorithmic integrity. They render the work of synthetic agency that lends a faithful authenticity to the forms, while also producing bizarre errors and algorithmic normalizations of forms previously standardized and regulated by the canon of Hellenistic and Roman art. Recent research in General Adversarial Networks (GANs, a class of machine learning systems) has shown outstanding results in hyper realistic image rendering. The technology is already in use for both investigation of historical documents (ex., Voynich Manuscript) as well as predictive instrument for modelling futures. However, we might want to critically examine a role of such form of knowledge production beforehand; how do we distinguish between accelerated forms of empirical investigation and algorithmic bias? Will this question survive, when such forms of knowledge production become ubiquitous governing agencies? The work examines questions and topics of bias, authenticity, materiality, automation, authorship, knowledge and history. It inspects what visual and aesthetic qualities for such guises are conveyed when rendered by synthetic agency and perceived through our anthropocentric lens. What of our historical knowledge and interpretation, encoded into the datasets will survive this digital digestion? It examines new forms of historical knowledge and artistic production and calls into question the ethical implications of such approaches in relation to culture and the notion of endangere
Egor Kraft currently lives and works in Moscow, Vienna and Berlin.

Having acquired his basic education in Fine Arts in Swedish foundation Art School Gerlesborgsskolan, he continued studies in Arts & Digital Media at the Moscow Rodchenko Art School (BA), The Academy of Fine Arts in Vienna (MA), followed by an Central Saint Martin's College of Art and Design in London (MA scholarshipand) and lastly 'The New Normal' Postgraduate research programme at Strelka Institute in Moscow.

He participated in The 5th and 2nd Moscow International Biennials for Young Art, 1st Ukranian Biennale "Arsenale", Manifesta 10, Parallel Vienna, "Innovation as Method" in Hermitage Museum, "Open Codes" in ZKM, Impakt Festival in Utrecht, Ars Electronica 2018 and many other international shows, screenings and festivals across Australia, Europe, South America, US and the UK.

Egor has held three solo exhibitions in Sweden, Russia and Estonia and was nominated for various prizes including the State Innovation Art Prize (New Generation), Kuryokhin Prize (Young Artist of the Year), Creative Enterprise Award initiated by University of Arts, London and the Pulsar Prize, Paris. His works are included in private and museum collections in Russia, Europe and US, he worked on commissioned projects for Moscow Tretyakov State Gallery, Vienna Art Fair and Hermitage Museum. In 2017 he was included in the New East 100, a list of people, places and projects shaping our world today by London based Calvert Journal.


Made on
Tilda