PEARL
АНАСТАСИЯ АЛЕХИНА
2019
Проект Pearl – это междисциплинарное исследование, целью которого является работа с вопросами человеческой идентичности и телесности. Появление новых культур и изменения в социальных нормах формируют у современного человека новые запросы относительно его внешности. В будущем эти желания распространятся не только на лицо, прическу, цвет глаз, вес, одежду, но и на внутреннее пространство тела. Мы имеем в виду кости и биологические жидкости, такие как слюна, слезы, слизь, эякулят.
Наблюдая за современной культурой, мы сделали предположение, что уже в ближайшем будущем люди захотят контролировать цвет своих биологических жидкостей и/или костей, например, сделать эякулят или зубы перламутровыми. Преодоление своих естественных границ позволит испытать новое эстетическое переживание. При совместной работе художников и биологов мы хотим разработать специальный краситель на основе кристаллов арагонита и создать новый коммуникационный канал между физиологией и культурой на белковом уровне.

Арагонит – это минерал, полиморф карбоната кальция (CaCO3). Обычно он встречается в образцах горных пород, находящихся под очень высоким давлением, но в ходе эволюции многие живые организмы разработали сложный биохимический механизм для его производства. Эти механизмы получили название «биоминерализация». Благодаря ей органические формы жизни способны синтезировать неорганические твердые вещества в своём теле, из которых формируются кости, зубы, скорлупа, панцирь, перламутровый слой раковины у моллюска.


Интерес со стороны фундаментальных и прикладных исследований привел к выявлению основных процессов биоминерализации на примере моллюска Pinctada fucata. Образование перламутрового слоя на его раковине можно проследить на каждом этапе, от образования аморфной формы карбоната кальция (карбонат кальция, не обладающий регулярной кристаллической структурой), который накапливается в мантийных клетках, до его кристаллизации и образования многоугольных частиц арагонита.

Можно предположить, что молекулярный механизм, ответственный за биоминерализацию (например, белки Pif80, Alv и ACCBP), может генерировать кристаллы арагонита in vitro (в пробирке). Современные методы генной инженерии, теоретически, открывают путь для доставки таких систем в клетки человека без потери активности.


Анастасия Алёхина – междисциплинарная художница. Окончила Лабораторию медиа-перформанса в Московском музее современного искусства (2012 г.) и Московскую школу фотографии и мультимедиа им. А. Родченко, мастерская «Новые медиа» (2015 г.). Финалист грантовой программы «Искусство и Технологии» (2019) музея Гараж и финалист конкурса Nova Art (2019). Преподаватель «Новых творческих мастерских» в Третьяковской галерее. Работает в технологических жанрах искусства на пересечении разных дисциплин. Исследует эстетические и экзистенциальные вопросы современности, будущее носимых устройств и телесности. Работает со звуком в экспериментальных направлениях, используя самодельные аналоговые инструменты, компьютерные алгоритмы, синтез и «найденные звуки».

English below



The Pearl project assumes making a pearl dye for the human body fluids such as saliva, tears, ejaculate, based on aragonite, one of the natural polymorphs of calcium carbonate (CaCO3).

Aragonite is a wide spread component of marine invertebrates inner skeleton and outer coverings. Despite the fact that it is a polymorph of calcium carbonate typically found in rock samples facing extremely high pressure, many living organisms have developed complex biochemical machinery to produce it in conditions compatible with life. Considerable interest coming from both fundamental and applied investigation areas has led to identification of main biomineralization processes and their molecular actors. Thus, development of mollusc shell nacre layer has been traced at each step from amorphous calcium carbonate coacervates formation in mantle cells to their extraction into extracellular space and crystallization itself. It has been shown that molecular machinery responsible for biomineralization (e.g. Pif80, Alv and ACCBP proteins) can generate aragonite crystals in vitro. Modern methods of genetic engineering like lentivirus based vectors open the way for delivery of such systems into human cells with no loss of activity.

The project includes a collab research of artists and biologists, in process which theoretical approaches to the creation of the dye are described.

If a building becomes architecture, then it is art
This project has for its object the research of mental, sensual and aesthetic area that is in the projection of the nearest future. After correction of "mistakes" of nature that it sometimes permits in the human body, science gazes at the aesthetic needs, occurring in the consciousness of recent human under the influence of new cultures and changes in social rules.

New preferences apply to not only external self-identification, but also to internal ones by the physical criterion. Cooping of our biological imperatives gives a new sensual and aesthetic feeling, arising through the ability to give its biological fluid new properties. It is communication channel between physiology and culture, body and consciousness on the protein level. The concept of aesthetic discourse can be applied to the inner space of the body.

Our project is a reflection on the topic of possible trends of the future culture. What forms can fashion take? How can the list of taboo topics change and how can a person's attitude to his or her body change?
Based on these themes we take one of the most difficult problems related to the excretory system of human and show it as another tool for aestheticizing and representing the body.

At the same time, the project becomes an experiment and research on the openness and bashfulness of a modern person who seeks to maximize publicity on the Internet. In our opinion, the Pearl project also predicts possible market movements of fashion, subcultures areas and internet trends.
The main goal of project is to attract attention to biohacking of human reflection on his nature.
Anastasia Alekhina is a transdisciplinary artist and researcher.

Born in 1989 in Pyatigorsk in the North Caucasus, she has been living and working in Moscow for the last seven years. Graduated from MMOMA (the Laboratory of Media Performance) in 2012 and Rodchenko Moscow School of Photography and Multimedia (the faculty of New Media Arts) in 2015.

The finalist of the grant program "Art and Technology 2019" Museum Garage and the finalist of the contest "Nova Art 2019".
Currently she is a lecturer in "New Creative Workshops" at the Tretyakov Gallery.

She works in the technological genres of art at the intersection of various disciplines and explores the aesthetic and existential issues of contemporaneity and the future of wearable devices and corporeality. She works with sound in experimental directions, using self-made analog instruments, computer algorithms and "found sounds".

Made on
Tilda